Oppilaitosyhteistyö – työelämäyhteistyö

– kirjoittaja Pasi Rouvali, Liikekasvun asiantuntija Omegayksi Oy

Oppilaitosyhteistyö - työelämäyhteistyö

Hoitajavaje puhuttaa ja vaikuttaa yleisesti kautta linjan niin hyvinvointialueilla kuin yksityisten yritysten toiminnassa. Mistä niitä hoitajia sitten saataisiin paikkaamaan hoitajapulaa? Vaihtoehtoja voi olla useampia, kuten ulkomaisentyövoiman tuonti, alalta poislähteneiden takaisin houkuttelu ja uusien valmistuvien hoitajien alalle saaminen sekä nykyisten kiinnipitovoiman säilyttäminen.

Tässä blogissa tarkastelen oppilaitosyhteistyön mahdollisuutta merkittävänä tekijänä alalle saatavien uusien hoitajien saamisessa. Tällä on yhteiskunnallisesti merkittävää vaikuttavuutta hoitajavajeen pienentämiseen, työllistymiseen ja osaamiseen kehittymiseen.

Omegayksi Oy on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yritys, joka toteuttaa pääasiassa sairaanhoidon ja huolenpidon palveluita asiakkaiden kotona, mutta myös siivouspalveluita, avustusta ja lapsiperhepalveluita. Meillä Omegayhdellä on päätetty lähteä mukaan oppilaitosyhteistyöhön osana vastuullista yritystoimintaa.

Vastavuoroisella työelämänyhteistyöllä on useampia tavoitteita niin yrityksille, oppilaitoksille ja eritysiesti alan opiskelijoille, jotka ovat valmistautumassa omaan ammattiinsa. Ennakoivaa rekrytointia on tehtävä, jotta hoitajia saadaan tasaisesti erilaisiin tehtäviin. Samalla saadaan tietoa oppilaitoksille työelämän sisältöjen sopivuuksista ja tulevista osaamisen tarpeista.

Hyvien, osaavien työntekijöiden aikaansaaminen on yhteistyötä parhaimmillaan, missä jokainen osapuoli saa kokea hyötyvänsä yhteistyöstä. Moniulotteisiin vaiheisiin kuuluvat niin käytännön harjoittelujaksot kuin työelämän taitojen omaksuminen, puhumattakaan opitun teorian viemisestä käytäntöön ja oppien soveltamista.

Opiskelijalle keskeisin tavoitteen valmistumisen lisäksi on työllistyä ammattiinsa ja kehittyä edelleen työssään ja luoda mahdollista urapolkua.

Työantajana pystyy oppilaitosyhteistyöllä varmistamaan nykyisen oman henkilöstön osaamisen tasoa sekä kehittämään jatko- / lisäkoulutuksilla erityisosaamista. Tällä ylläpidetään osaltaan kiinnipitovoimaa henkilöstön sitouttamisen näkökulmasta ja samalla huolehditaan laadullisesta osaamisen kehityksestä. Käytännön kokemuksista kerron myöhemmin lisää.

Taulukosta pystyy helposti tarkastelemaan yhteistyön tilannetta ja valitsemaan niitä osa-alueita, joita kokee tärkeiksi yhteistyömahdollisuuksiksi ja kehityskohteiksi oppilaitosyhteistyössä.

Oppilaitosyhteistyö - työelämäyhteistyö

Taulukko 1. Erilaisia oppilaitosyhteistyön muotoja työelämän näkökulmasta (Opinnoista Osaajaksi 2012)


0 kommenttia

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fi