Läroanstaltssamverkan - arbetslivssamverkan

- författare Pasi Rouvali, expert på affärstillväxt på Omegayksi Oy

Oppilaitosyhteistyö - työelämäyhteistyö

Bristen på vårdgivare talar och får ett generellt genomslag över hela linjen, både inom välfärdsområden och i privata företags verksamhet. Var skulle de sjuksköterskorna hittas för att fylla sjuksköterskebristen? Det kan finnas flera alternativ, som att importera utländsk arbetskraft, locka tillbaka dem som lämnat fältet och ta in nyutexaminerade i fält, samt att behålla den nuvarande retentionsstyrkan.

I den här bloggen undersöker jag möjligheten till läroanstaltssamarbete som en betydande faktor för att få in nya sjuksköterskor på fältet. Detta har en socialt betydande inverkan på att minska bristen på sjuksköterskor, sysselsättning och kompetensutveckling.

Omegayksi Oy är ett företag inom social- och hälsovårdssektorn som främst tillhandahåller sjukvård och omsorgstjänster i kundernas hem, men även städtjänster, assistans och familjetjänster med barn. Vi på Omegayhti har beslutat att delta i läroanstaltssamarbete som en del av ansvarsfull affärsverksamhet.

Ömsesidigt arbetslivssamarbete har flera mål för företag, läroanstalter och särskilt studenter inom området som förbereder sig för sitt eget yrke. Förutseende rekrytering måste göras för att få sjuksköterskor jämnt för olika uppgifter. Samtidigt får läroanstalterna information om lämpligheten av arbetslivets innehåll och framtida kompetensbehov.

Att skapa bra, kompetenta medarbetare är samarbete när den är som bäst, där varje part kan känna att de har nytta av samarbetet. De flerdimensionella stadierna inkluderar både praktikperioder och förvärv av färdigheter i arbetslivet, för att inte tala om att omsätta den lärda teorin i praktiken och tillämpa lärorna.

Utöver examen är det viktigaste målet för studenterna att få jobb inom sitt yrke och utvecklas vidare i sitt arbete och skapa en möjlig karriärväg.

Työantajana pystyy oppilaitosyhteistyöllä varmistamaan nykyisen oman henkilöstön osaamisen tasoa sekä kehittämään jatko- / lisäkoulutuksilla erityisosaamista. Tällä ylläpidetään osaltaan kiinnipitovoimaa henkilöstön sitouttamisen näkökulmasta ja samalla huolehditaan laadullisesta osaamisen kehityksestä. Käytännön kokemuksista kerron myöhemmin lisää.

Från tabellen kan du enkelt se tillståndet i samarbetet och välja ut de områden som du upplever är viktiga samarbetsmöjligheter och utvecklingsområden inom läroanstaltssamarbetet.

Oppilaitosyhteistyö - työelämäyhteistyö

Tabell 1. Olika former av samarbete mellan läroanstalter ur arbetslivssynpunkt (Studier för kompetens 2012)


0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sv_SE